A rajzfejlődés megalapozza a későbbi írástanulást

...Noémi úgy kétéves forma lehetett amikor a két ünnep között hasravágta magát a karácsonyfa alatt- kezében a tőlem titokban elcsent tollal és papírral - majd pár perc múlva büszkén lobogtatta első "remekművét", ami csupán egyetlen kis rövidke vonalból állt,  és közölte velem, hogy az "TÜS(z)KE! "

       

FIRKÁK STÁDIUMA:

Kezdetét vette a firkálás időszaka... Ha toll vagy ceruza került a lányom keze ügyébe, mindig firkált  valami "tüskerszerűt", igaz ezek egy idő után egyre hosszabbak és kanyargósabbak lettek. Tetszett neki, hogy a keze mozgatásával és a toll segítségével nyomot tud hagyni a papírlapokon. Lelkesen "dedikált"  nap mint nap, és bizony egypár könyvet is ellátott ezzel a sajátos "babaaláírással".

Firkák egész sora született csak magáért a (kéz)mozgás öröméért, és így van ezzel minden 2-3 éves kisgyerek!  A "funkcióöröm" vezeti a kicsik kezét, elbűvöli őket, hogy képesek nyomot hagyni a papíron... Na jó,  pontosan tudom, hogy a lelkesebb csöppségek akár a falon, ajtón, szekrényen is, és az anyukák legkésőbb ennél az élménynél megelégelik gyermekük művészkedését és jobbnak látják eldugni, vagy likvidálni a rajzeszközöket. De kérlek ne tedd! Inkább finoman szoktasd hozzá, hogy a papírra rajzoljon!...Meglátod később hasznát látjátok majd!

Az első ceruzavonások után a firka korszak következő szakaszában a gyerekek arra törekednek , hogy az adott  felület teljesen ki legyen töltve. Ez az az időszak az,amikor kusza vonalakkal telefirkált papírok egész gyűjteményével van tele a gyerekszoba. Ez még mindig a firkák stádiuma és bizony eltart egy jódarabig. Talán hihetetlennek tűnik, és sosem gondoltad volna, de már ennek az időszaknak is fejlesztő hatása van a későbbi írástanulásra! Fejlődik a szem-kéz összehangolt munkája, erősödnek az aprócska kezek izmai, izületei, alakulóban van a gyermek ceruzafogása, és a domináns kéz használata.

FORMÁK STÁDIUMA:

3-4 éves korban, a firkák után kezdenek megjelenni az első formák a gyermekrajzokon. ( Az én lányom például  a tüskerajz után  kb 8 hónappal , ujjongva közölte velem, hogy "Rajzoltam egy apát!")

A 3-4 éves kor a "formák stádiuma" a gyermekek rajzfejlődésében, amin belül három kisebb szakaszt különíthetünk el.

Diagrammok, (egyszerű formák) időszakában már felismerhetőek az egyszerűbb geometria formák a gyermekrajzokon, mint pl a kör, háromszög, iksz, kereszt. Talán a kör az ami a legkedveltebb a gyermekeknél, hiszen később majd ez segít nekik az emberrajzban is, a fejet körként fogják ábrázolni.

A kombinációk   időszakában már két vagy három forma egyszerre van jelen a gyemek rajzában. Jól példázza ezt a házikó rajz, ahol tulajdonképpen egy négyzet forma és egy háromszög van egymásra rajzolva.

Az aggregáció szakaszában már 3 vagy ennél több elem van jelen a rajzokon. Ezidőtájt gyakran a napocska rajzolás lesz a gyerekek nagy kedvence.
Az emberrajzolásban   3 és 4 éves kor között a kezes lábasforma a jellemző, fejből kinövő egyvonalas kéz és láb.

PIKTURÁLIS STÁDIUM:

4 és 5 éves kor között kezdetét veszi a pikturális stádium, ez már a figuratív rajzok időszaka. A formák, az ábrázolni kívánt dolgok már felismerhetőek, a rajzok "bájosak" tartalommal telítettek, és egyre szívesebben rajzolják az emberi formát, önmagukat, anyát, apát, vagy azt a személyt, eseményt ami a leginkább foglalkoztatja a kis lelküket. Emberábrázolásukban már jól elkülöníthető a fej, törzs és a végtagok, és jelen van az érzékszervek egyvonalas ábrázolása is.

  5-6 éves korban méginkább kiteljesedik az emberrajz a nyak, az ujjak és a végtagok kétvonalas ábrázolásával. Megjelenik az apróbb részletek kidolgozásának igénye, haj, szempilla, ruha, gomb, masni, stb.

 A rajzolás megalapozza a későbbi írástanulást, a gyermek játékosan hozzászokik a hosszabb ideig tartó ceruzafogáshoz, fejlődik a finommotoros koordinációja, tökéletesedik a szem-kéz összehangolt munkája, erősödnek a kéz izmai, és egyre finomabb, és aprólékosabb mozgásokra lesznek képesek. (Erre az aprólékos, finom mozgásformára szükség is lesz majd  a betűk írásánál  az iskolában.)  Mindezeken túl az emberrajz a gyermeki intelligencia egyik mérőeszköze is, iskolaérettségi vizsgálatokon elsőként nyúlnak ehhez a módszerhez. (Goodenough féle emberrajz -teszt)

A te gyereked szivesen rajzol? Gyakoroltok ti is rajzolással a későbbi írástanulásra, és  az iskolai évekre? ...mert ugye tudod, hogy az iskolaérettség nem az óvodai nagycsoporttal indul...

*      *      *       *      *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!

2 thoughts on “A rajzfejlődés megalapozza a későbbi írástanulást

  1. Pingback:

  2. Pingback:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük