Az ujjaktól a ceruzáig…

1:17 du. írástanulás

olvasó óvodásAz előző  bejegyzésben ott hagytuk abba, hogy találjuk meg azt a tevékenységet amit a gyermek még szívesen végez a kezeivel. Igazából ez bármi lehet, az a lényeg, hogy használja a kezét és   mozgassa az ujjacskáit. Szóval nem baj, ha a hóba, vagy a homokba rajzol, nem baj ha a párás ablaküvegekre firkál az ujjaival. Az sem baj, ha egészen abszurd dolgokkal fejleszti magát, mint pl a kisebbik unokaöcsém, aki minden nap , órák hosszat hangyákat szedegetett nagyanyám udvarán 🙂

Ceruzán innen:

A lényeg, hogy legyen (legalább) egy olyan kézzel végezhető játéktevékenység amit szívesen csinál a gyerkőcünk.  Az ujjak mozgatása, lazítása jó szolgálatot tesz, és előkészíti a gyermeki kezeket a  későbbi ceruzafogáshoz, eszközök, szerszámok használatához.

…és ceruzán túl :

Ha már eljutottunk odáig, hogy a gyermek egyre többet és egyre szívesebben használja a kezét és az ujjait, esetleg már önkéntelenül is rajzolgat az ujjaival hóba, párás ablaküvegre, homokba , lisztbe stb, akkor óvatosan “kínáljuk meg” valamilyen iróeszközzel. De vigyázat! Ez ne rögtön a hagyományos ceruza legyen, és ne rögtön  hófehér A/4 -es papírra kelljen rajzolnia…attól néha még a művészeket is elfogja az “üres lap szorongás” 🙂

Keressük meg a háztartásban található legvastagabb és legkönnyebben sikló íróeszközt és ezt adjuk a gyerkőc kezébe. Itt fognak szerepet kapni a jó vastag foglalatú filctollak, ami ha vízzel lemosható akkor még tükörre, ablaküvegre is firkálhatunk vele! Csemeténk pedig szárnyakat fog kapni, mert újra átéli azt az örömet, amikor először vett íróeszközt a kezébe, amikor még totyogó csöppségként a “funkcióöröm” vezérelte, hiszen tetszett neki, hogy ő mozgatja azt a valamit ami még nyomot is hagy a felületen. És máris oldódik benne a szorongás , felszabadul a gátlás alól!

Hasonlóan jó móka lehet egy  padlóra leterített, hatalmas nagy csomagolópapírra firkálni. Ennél is nagyobb mókát akartok? Akkor fektesd rá a lurkót a csomagolópapírra, rajzold őt körbe, aztán együtt rajzoljátok bele  a szemét, száját, orrát, lábát, hasát, stb. Ha így teszel már nem csak a finommotorikáját de egyben a testsémáját is fejleszted. És mindezt úgy,hogy csak jókat játszotok.. Ebben a szakaszban a vastag filctollak, zsírkréták, vízfestékek és ecsetek lesznek a legjobb barátaitok!

Elő a ceruzákkal! …

…méghozzá minnél vastagabbal annál jobb! Nekünk felnőtteknek sokszor eszünkbe sem jut, hogy a hagyományos ceruzák fájdalmat tudnak okozni az aprócska gyermeki kezeknek. De gondolj csak vissza arra, hogy milyen volt amikor kötni, horgolni vagy hímezni tanultál? Dereng valami emlék elfáradt, elnehezült kézizmokról vagy mutatóujj görcsről? A gyerekeknek is  ehhez hasonlóan, hamar elfárad a kezük még így az elején,  vagy begörcsöl miközben a ceruzát meghatározott vonalban igyekeznek vezetni. Fejlesztő foglalkozásokon maguk a gyerekek vallották be ezt nekem…hálás voltam az őszinteségükért, tündérszárnyaimmal képzeletben megöleltem őket és előkerestük a vastagabb és puhábban sikló ceruzákat, és onnantól kezdve örömmel színeztek tovább.  Nagyon jónak tartom a Crayola  vaskosabb ceruzáit, de biztosan vannak egyéb gyermekbarát ceruzafajták is.

Barátságban a ceruzával…

Amikor már eljutottatok odáig, hogy a ceruzát, (akár már a hagyományosat is) napi rendszerességgel és szívesen előveszi a gyerek még akkor is jó ügyelni a fokozatosságra és az ő saját igényeire.  Hagyjuk abba ha elfáradt, vagy nincs kedve már hozzá… Ne irassunk betűket vele és főleg ne vonalközökbe.  Ehelyett:

  • Engedjük, hogy szabadon színezzen, kifestőkönyvekben, színezőkben, a neki tetsző témákban!..ha a Barbie a kedvence akkor azt, ha pedig a Thomas mozdony, akkor keressünk neki olyan színezőt.
  • Engedjük, hogy kedvére firkálgasson, rajzolgasson a papírra, mi pedig értékeljük ezt, és biztassuk, bátorítsuk benne!
  • Adjunk kedvet neki az emberábrázoláshoz! Kevés olyan gyerek van aki ne rajzolná le örömmel anyát, apát  vagy akár saját magát.
  • Részesítsük előnyben a színezős jellegű feladatlapokat, foglalkoztató füzeteket!
  • Tornáztassuk meg néha az ujjait, mondókákra, versikékre!

Soha ne legyen muszáj a rajzolás, színezés!  A titok és a fejlődés kulcsa abban rejlik, ha önként és örömmel forgatja a  gyermekünk a ceruzát.

*      *      *      *      *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!


3 Hozzászólás

  1. Edina Says:

    Sziasztok ‘
    Segitséget és tanácot szeretnék kérni 1 Botond fiam 6 éves elmult nagycsoportos . Sajnos a rajzolás nem tartozik a kedvenc elfoglaltságai közé…sőt mondhatom hogy kifejezetten utál rajzolni festeni szinezni . Hiába készitenek az oviban is aranyos kis műveket rajzokat stb az én kisfiam megsem fogja az eszközöket hozzá sem kezd .Itthon nagyritkán kiszinez egy kifestőlapot de kb 3 perc alatt “Kifirkálja” és kész is . A körvonalakat nem figyeli kifirkál belőle hosszú durva vonalakkal dolgozik és nem tőlti ki negyedét sem a figurának . Most kezdek már aggódni . mit tudnátok tanácsolni mit tudok tenni ez űgyben ? Köszönöm szép napot. Edina

  2. TündérTanárnéni Says:

    Kedves Edina!

    Semmiképpen ne erőltesd a rajzolást!

    Ha kisfiad nem szívesen rajzol, akkor meg kellene találni azt a kézzel végezhető tevékenységet amit még ő is szívesen végez, hogy az ujjainak izületei és a kézizmai valamilyen formában azért “edzésben” legyenek. Ez lehet bármi, gyurmázás, apró tárgyak válogatása, homokozás,stb.
    Egy alkalommal a nagycsoportos tanítványaim “megsúgták” rajzolás közben, hogy “fáj a kezük”, vagy elfárad. Ezt elkerülendő érdemes gyermekbarát, vastagabb ceruzát adni nekik, vagy könnyen sikló filctollat, zsírkrétát.

    Mivel a Te kisfiad a rajzolást még egyenlőre teljesen elutasítja, egy időre “tegyétek félre ” a ceruzát, és kezdjétek valami mással a manuális tevékenységeket, valami olyannal ami neki is tetszik. Az a lényeg, hogy valamilyen formában “dolgoztassuk” a kezeit, de ez most ne a rajz legyen….arra majd később térjetek vissza.

    Egy trükk, ami az egyik tanítványomnál bevált : állapotfelmérésen kijelentette Bence, hogy ő bizony nem rajzol embert, meg úgy általában semmit sem nekem :)…így vastag lemosható filctollat vettem elő, és elkezdtem a tükörre rajzolni. Pár perc után ő is csatlakozott és fel sem tűnt neki, hogy ő bizony már rajzol 🙂 Félév után pedig már ő maga kérte a rajzos, alkotós feladatokat, ha éppen nem volt olyan a fejlesztő foglalkozásban aznap 🙂

    Szóval ami a legfontosabb: találjátok meg az a tevékenységet, játékot, amit szívesen végez a kezeivel! Amikor ez már jól megy óvatosan újra visszatérhettek a rajzeszközökhöz, a következő sorrendben: vastag filctollak – ecset – zsírkréta – vastag ceruzák – hagyományos ceruzák

  3. Az iskolaérettség hozzávalói: Színezni szakadásig? Vagy mégis mi a jólfejlett finommotorika titka? | TündérTanoda Says:

    […] ha eljutottatok “Ceruza városig” ott se hagyjatok ki egyetlen utcát […]

Szólj hozzá!

A te hozzászólásod:

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Figyelem!:Türelmedet kérjük! A hozzászólások elsőként moderációs sorba kerülnek,így időbe telik amíg megjelennek az oldalunkon./Köszönjük a hozzászólásodat!/ .