Az iskolaérettség(i) (ki)tételei nagycsoportosoknak…

iskolaérettség

...na ne ijedj meg, nem állt feje tetejére a világ!  Egyetlen óvodásnak sem kell (iskola)érettségi vizsgát tenni az első osztály megkezdése előtt, csupáncsak TündérTanárnéni szedte tételekbe Neked azokat a legfontosabb készségeket és alapismereteket amelyekre mindenképpen szüksége lesz gyermekednek az iskolakezdéshez....és tette  mindezt némi irónikus, humoros felhanggal fűszerezve, hogy mindenképpen megragadjanak benned az iskolaérettségre vonatkozó legfontosabb (ki)tételek.

Az iskolaérettség  (ki)tételei:

  • Az iskolaérett gyerek legalább 120 cm magas, és minimum 20 kgIgaz, hogy ma már nem kizáró ok ha ennél kisebb és könnyebb a gyerek, mégis ilyen esetekben valószínűleg fáradékonyabb és gyengébb  is, mint a társai.  Arról nem is beszélve, hogy ezesetben könnyen megeshet, hogy a könyvekkel jól megpakolt iskolatáska, ( no meg a gravitáció) hatására gyermekünk dob egy hátast a "gyönyörtől" már az első iskolai napon.
  • Az iskolaérett gyereknél elindult a fogváltás.  Ez a csontosodás megindulását jelzi, de azért ne tartsd hetekig szárazkenyéren, hogy meggyorsítsd ezt a fejlődési folyamatot.
  • Az iskolaérett gyerek tud cipőt kötni. Igaz, hogy cipőkötésből nem lesz sem felelés, sem nagydolgozat (de még gyakjegy sem), mégis a tanító nénik következtetni fognak belőle a csemetéd kézügyességére és téri tájékozódási képességeire. (Pedagógustanonc koromban egy igazgatóhelyettes tanító néni  kerekperec kijelentette, hogy ők bizony azt várják el az óvodától, hogy tanítsák meg a gyerekeket cipőt kötni és önállóan öltözködni...)
  • Az iskolaérett gyerek mozgása harmonikus és összerendezett.  Bármennyire is hihetetlen, szoros összefüggés van  a gyerek mozgáskészsége és a tanulási képesssége között. Ha dől mindenfelé, mint egy rongybaba, ha esetlenül mozog, és sosem mászott, akkor bizony leginkább csak totótippekre számíthatunk az ellenőrzőjében. 🙁
  • Az iskolaérett gyereknek fejlett az egyensúlyérzéke. A fejlett egyensúlyrendszer kellőképpen fejlett idegrendszerre utal, ami a tanulás alapját képezi. Ha viszont a gyermekünk leginkább csak kóvályog minden irányba, mint ősszel a piaci légy, akkor sajnos előfordulhatnak  nála később figyelem és magatartási zavarok is.
  • Az iskolaérett gyermeknél fejlett a vállöv, a könyökizület és a csuklóizület finommozgása. Bár szkanderezni és bunyózni biztosan nem kell majd az első osztályban , a szépírásnál nagy hasznát veszi majd ezeknek az adottságoknak.
  • Az iskolaérett gyerek tudja "hol áll a feje" és képes pontosan, részletekbe menően megnevezni a testrészeit. A téri tájékozódás alapját képezi mindez, hiszen a legbiztosabb viszonyítási pont éppen a saját testünk. Azok a gyermekek, akiknek gyenge a téri tájékozódási képességük, jobban ki vannak téve a diszlexia veszélyének.
  • Az iskolaérett gyerek jól el tudja különíteni a jobb és bal irányokat. Bár a kötelező katonaság már megszűnt, és menetelve felvonulni sem kell már régóta,mégis  a térben és a papíron való helyes tájékozódáshoz az irányok pontos ismerete elengedhetetlenül szükséges.
  • Az iskolaérett gyereknél kialakult a domináns kéz használata. ...sebaj, ha az éppen a bal, de a "kétbalkézzel" zsonglőrködés sajnos nehezíti a tanulást és diszfunkciókhoz vezethet.
  • Az iskolaérett gyermeknek koordinált a szemmozgása és megfelelő a szem-kéz összehangolt munkája.  Régen baj van, ha édesen bandzsít, vagy feltűnően kacsingat a tanító nénire....És sajnos a sok tévézés, számítógépezés sem használ.
  • Az iskolaérett gyerek megkülönbözteti az alakot a háttértől."Látja a fától az erdőt" , képen helyesen felismeri, hogy mi van hátrébb és előrébb. Egymásra rajzolt tárgyakat pedig elkülöníteni képes.
  • Az iskolaérett gyerek felismeri az azonosságokat és különbségeket. Próbálj csak meg egy miliméterrel is kisebb szelet csokit adni neki, mint a testvérének! Azonnal észreveszi a legapróbb különbséget is és lesz  majd Neked nemulass...
  • Az iskolaérett gyerek tudja milyen nap van, ismeri a napszakokat, hónapokat és évszakokat. Az hagyján, hogy te magad azt sem tudod néha, hogy milyen nap van, és kedden is "csütörtököt" mondasz, de egy elsős gyermeknél az effajta szórakozottságot nemigen tolerálják...
  • Az iskolaérett gyerek tűri a kudarcot, játszik a közösségben,  tud szabályok szerint viselkedni és bizalommal fordul a felnőttek felé.  ....mert ő egy okos, ügyes , tudásszomjas gyerek, aki alig várja, hogy felfedezze Betűország titkait 🙂

 

   *      *      *     *      *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!

3 thoughts on “Az iskolaérettség(i) (ki)tételei nagycsoportosoknak…

  1. Pingback:

  2. Lajos Jánosné

    Kedves Edina!
    Én is kértem a "Mitől lesz egy gyermek iskolaérett?" ajándék könyvet, de nem kaptam meg . Nagyon szeretném megkapni Köszönöm.

  3. TündérTanárnéni

    Post author

    Hűha! Pedig automatikusan küldi a rendszer feliratkozás után mindenkinek az online olvasnivalót...Elküldöm az email címedre újra, jó? Üdv:TündérTanárnéni

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük