A versek és a gyermek …versekkel is fejlesztheted…

 

...Minden anyuka számára ismerős életkép: vendégségben, a rokonok körgyűrűjében gyermekedet arra próbálják rávenni a nénikék és bácsikák, hogy mondja el milyen verseket tud, vagy mutassa be, hogy mit tanult az óvodában.  Ha gyermeked kevesebb, mint 5 éves, minden bizonnyal úgy fogja mondani a verseket, mint a "kossuthrádió" és a rokon nénik oda meg vissza lesznek a gyönyörűségtől. Ami számukra most családi csoda, az  a képesség 5 éves korig minden gyemek számára megadatott. Az önkéntelen emlékezetnek hála, hihetetlen mennyiségű és hosszúságú verseket képesek megtanulni és megjegyezni a gyerekek.

1-2 év múlva a vendégségben verselés már nem lesz ilyen sikeres, a gyereknek (átmenetileg) se "tehetsége", se kedve nem lesz a kis dalnokot játszani, és a rokon nénik megint oda meg vissza lesznek....ezúttal a döbbenettől. Mi lett ezzel a gyerekkel??? Tán' elhagyta a múzsa?

De te ne aggódj, a gyereked nem romlott el, csak szépen fejlődik tovább, és kialakulóban van nála a szándékos emlékezet. Már nem gépiesen, hanem egészen másként tanulja a verseket, de ettől még kedveli azokat.

Arról, hogy a gyemekek mennyire szeretik a verseket, és milyen szívesen mondogatják azokat, egy jópár évvel ezelőtti, igencsak különleges eset győzött meg ... Egy szeles novemberi napon a párhetes lányomat tologattam babakocsiban a parkban, amikor egy teljesen ismeretlen kisfiú hirtelen elém állt, haptákba vágta magát és azonnal rázendített:

Weöres Sándor: Kis versek a szélről

Tekereg a szél,
kanyarog a szél.
didereg az eper-ág:
mit üzen a tél?

Fúj a szél, fúj a szél,
de morog a szél.
Apró ez a szoba,
mégis belefér.

Széles világba
fut a szél magába,
nyakában a lába,
sosem érsz nyomába.

...miután elszavalta a verset, azon nyomban elviharzott...még megköszönni sem volt lehetőségem ezt az igencsak alkalomhoz illő költeményt 🙂

A gyerekek szeretik a verseket, mert :

  • a ritmus, a rím és a zeneiség magával ragadja őket
  • A versek ritmusa a mozgás ütemét (és örömét) idézi fel a gyermekben. A ritmus, rím, alliteráció,a  szó és sorismétlések  hangulattal kísért mozgásbenyomásokként hatnak a gyerekekre.Fejlesztő foglalkozásokon a mozgásos játékokat gyakran kísérjük mondókázással, versikékkel.
  • A beszédfejlesztésben, de még a beszédtanítás idején is a segítségünkre vannak a gyermekversek.
  • A verseket, meséket ismerő gyerekeknek gazdagabb a szókincsük és választékosabb a  beszédük és a kifejezésmódjuk.

A versek és mondókák az otthoni fejlesztésnek, az "anyai öl iskolájának" egyik leghatékonyabb eszközei. Mindenki számára könnyen elérhető, hiszen nem csak verseskötetekben találkozhatunk velünk, hanem gyermekek számára gyönyörűen illusztrált leporellókban, magazinokban, televíziós gyermekműsorokban, és itt a neten is....A verselő csöppségeknek az óvodai életbe való beilleszkedés is könnyebb és természetesebb lesz, hiszen ott aztán tényleg a rímektől lesz  hangos a ház 🙂  Az anyanyelvi fejlesztés részeként az óvodai foglalkozásokon rengeteg gyermekverssel fog találkozni a csemeténk, és büszke lesz rá, no meg  biztonságérzettel fogja eltölteni, hogy számára már ismerős az effajta időtöltés.

*      *      *      *      *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük