Az iskolaérettség hozzávalói : egy nagy adag jólfejlett figyelem

 

figyelemÚgy érzékelem hogy az anyukák még mindig félve közelítenek az iskolaérettség kérdéséhez, és ijedten adják ki a kezükből az irányítást a  NevTan-nak,  vagy az óvodának, logopédus szakembernek, ha eljön a döntés ideje, hogy akkor most iskolaérett vagy sem?   Pedig azért ez az egész egyszerűbb, mint gondolnánk! Megpróbálom egy kicsit lefordítani "anya-nyelvre" azokat a készségeket, amelyekre szükség lesz iskolaérettséghez. Elsőként a figyelem témakörét járjuk majd körül, de előtte fontos elmondani, hogy az iskoalérettséghez szükséges készségek nem a nagycsoportban, és nem egyik -napról a másikra alakulnak ki...

...szóval nem egyik napról a másikra alakulnak ki, hanem folyamatosan affelé haladnak a gyerekek és kb 6-7 éves korra érik el azt a szintet a fejlődésben , hogy rámondhassuk : iskolaérett!

Tehát ha még azt is mondják egy gyerekről a szakértők, hogy "iskolaérettlen" akkor sem azt kell elképzelni, hogy 0 %, hanem hogy még nincs meg a 100%, valahol a 70-90 százaléknál mozog.....  Nem buta a gyerek, csak lehet, hogy nem kapta meg még azokat az  impulzusokat amelyek a spontán érésnek indult készségek kifejlődését segítették volna... és itt kap szerepet a fejlesztő pedagógia és a fejlesztő foglalkozások, (akár otthon anyával való játék közben is), hogy megtámogatjuk, segítjük ezeknek a kifejlődését.  És ebből a gyerek csak annyit vesz ( csak annyit vehet észre!), hogy játszottunk valami nagyon-nagyon érdekeset, újszerűt!... De térjünk át a figyelemre!

A figyelem azért olyan fontos a későbbi tanulást illetően, mert ha gyermek  valamiért nem képes figyelni, akkor az megvétóz mindent. A figyelem a tanulás alapját képezi, nem csoda hát ha ezzel kapcsolatban keresnek meg leggyakrabban a szülők személyesen, vagy a TündérTanoda honlapon keresztül.

Figyelem sem egyféle van....

Auditív figyelem

A hallással van összefüggésben, azzal, hogy a gyermek mennyire tud figyelni arra amit hall. Ezzel általában nem nagyon szokott gond lenni, mert az óvodában szeretik előtérbe helyezni ezt a területet, a rengeteg vers, dal, mondóka tanulás  és mesehallgatás révén általában jól megedződik az auditív figyelem.

Vizuális figyelem

Na itt már szokott rezegni a léc. A vizuális figyelem a látott dolgokkal kapcsolatos figyelmet jelenti.  Fontos, hogy csemeténk az elé táruló képi ingerek között képes legyen – minden elemet a szemével letapogatva- szelektálni.  Figyelem! A tévézés, számítógépezés nem fejleszti a vizuális figyelmet, sőt jól összezavarja a gyerekek még érzékeny  idegrendszerét és "szétkapcsolja " a két agyféltekét.

Figyelemfejlesztő feladatlapok

Na ettől az elnevezéstől szokta TündérTanárnéni a falat kaparni 🙂  ...mert szerinte ezek a feladatlapok nem fejlesztik, hanem keményen próbára teszik a figyelmet, és az a gyerek  aki amúgy sem képes figyelni, majdhogynem frászt kap és "elvérzik" mire megoldja....

Figyelem! Kerülő úton a boldogsághoz....

Figyelemfejlesztő ( figyelmet próbára tevő) feladatlapok helyett kezdjük a figyelemfejlesztést a gyermek idegrendszerének erősítésével!  Ezt pedig úgy tudjuk elérni, ha az egyensúlyrendszerét "birizgáljuk", vagyis csúnya szóval élve vesztibuláris stimulációt végzünk. Na ezek után már egy anya sem fog zavarba jönni a NevTan-os értékelést olvasva 🙂

Oké, de hogyan "birizgáljuk" a gyermek egyensúlyrendszerét???

Ne aggódj, birizgálva volt az már akkor is amikor a szíved alatt hordtad. Igen, igen, amikor benned imbolygott, de istenesen!  Na éppen ennek a mintájára fogjuk most is birizgálni. Elő mindennel ami forgat, ringat, szédít!

  • hinta minden mennyiségben és fajtában
  • Ayres tölcsér
  • billenőpad
  • trambulin
  • ugrálóvár
  • roller és biciklizni tanulás

Szeret az ágyon ugrálni mi?  Nem véletlen ez sem, fejleszti magát!

Elfáradt?  Akkor levezetésképpen néhány keresztező mozdulat, vagy mászás...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük