Tegyük tisztába a dolgokat : Szobatisztaság és óvodakezdés

szobatisztasagAz óvodakezdés alapfeltétele a betöltött 3 éves kor és a szobatisztaság. Az első kritériummal általában nem is szokott baj lenni, előbb-utóbb eljön az a harmadik születésnap, ám ez nem  mindig jár  együtt a tökéletesen működő és teljes egészében kialakult szobatisztasággal az óvodába készülő gyerekeknél. Fejlesztő foglalkozások után gyakran megesik, hogy a szülők diszkréten ( és olykor szégyenkezve) számolnak be erről, és affelől érdeklődnek, hogy mivel tudnák segíteni, illetve elérni, hogy a szeptemberi óvodakezdésre már teljes egészében szobatiszta legyen a gyerekük. A szobatisztaság kérdésköre ugyan nem tartozik a fejlesztő pedagógiához, de szerencsére vannak olyan módszerek amelyekkel -közvetve! - segíteni tudjuk azt...

A szobatisztaság kialakulását, és annak folyamatát elsősorban az idegrendszer érettségi szintje határozza meg, így siettetni ugyan nem tudjuk, de támogatni igen.  Egy többlépcsős fejlődési folyamatról van szó, amelyre kb másfél éves kortól válnak éretté a gyerekek. Érdemes odafigyelni arra, hogy a gyermekünk éppen hol tart ebben a folyamatban:

  • Zavarja -e már , ha piszkos a ruhája, pelenkája?
  • Képes-e már hosszabb ideig tartani a vizeletét?  - erre általában úgy derül fény, hogy napközben egyre több órára, egyre hosszabb időszakokra marad száraz a pelenkája.
  • Jelzi-e ha pisilnie kell, és belepisil-e a bilibe?
  • Érzékeli-e és felismeri-e az ürítési ingert?  -  Nem minden gyerek szokta hangosan bejelenteni, ha kakálnia kell, vannak akik csak megállnak a játék közben, vagy megváltoztatják a testtartásukat (kicsit előre dőlnek, leguggolnak stb )  Az emberi test hihetetlenül bölcs, és már az embergyerekben is ösztönösen megvan a szemérmesség az ürítési funkciókat illetően. Sok kisgyerek csendben félrevonul amikor érzi az ingert (elbújuk a sarokba, ajtó mögé, függyöny mögé stb) és csak dolga végeztével jön elő. Tartsuk tiszteletben a gyereknek ezt az igényét, ültessük ezeken a helyeken a bilire, engedjük, hogy ő is félrevonulva végezhesse el a dolgát. Végül is gondoljunk csak bele, mi sem lennénk rá  képesek nagyközönség előtt... A bilizés egyébként sem cirkuszi mutatvány, nem tartozik másokra, és nem kell, hogy a rokonok körgyűrűt alkotva tapsoljanak hozzá.
  • Kezd -e érdeklődni  a gyerek a nagyok (szülők és testvérek) wc használati szokásai felől?  - A szobatisztaság felé vezető út egyik fontos állomása amikor a gyerek elkezd érdeklődni a családtagok vécézési szokásai felől. Észreveszi, hogy a nagyok nem pelenkát hordanak, hanem bugyit és kisnadrágot és wc-re járnak.  A kisgyermekben erősen jelen van az utánzás és a modellkövetés utáni tanulás igénye és készsége, ő is olyan szeretne lenne , mint a nagyok. A szobatisztaság elsajátításával is igyekezni fog majd közéjük tartozni. Azokban a családokban , ahol nagyobb testvérek is vannak, a legkisebb is hamarabb lesz szobatiszta, mert ellesi a többiektől a dolog csínját-bínját, és utánozza őket. Ha nem ütközik az elveiddel és elfogadható számodra, akkor akár egy-egy alkalommal meg is engedheted neki, hogy elkísérjen oda, "ahová a király is maga megy" . /Vannak gyerekek akiket vissza sem lehet tartani és az utánzással hamar elsajátítják a bilizés  és a vécézés tudományát. /
  • Biztosítva van-e a nyugodt, biztonságos légkör, van -e lehetősége a gyereknek lazítani?  - Gyakran tapasztalni, hogy azoknál a gyerekeknél akik még a szobatisztaság kialakulása előtt bölcsödébe kerültek, megtorpan, vagy elhúzódik a tanulási folyamat. Az anyától való elválás, az új környezet adta stressz,  és a görcsösség nem kedvez az ürítési funkcióknak sem, hiszen "elengedni"  is csak laza izmokkal lehet. Mindezek  egy szorongásra hajlamosabb gyermeknél gondokat okozhatnak.
  • Rendeltetésszerű használat - A bili és a wc, nem szórakozóhely, csak arra használjuk amire való, és csak annyi ideig amíg az szükséges. Ne ültessük rajta órákig a gyereket, ne itt olvassunk meséskönyvet, ne itt mondókázzunk, és a leghosszabb Petőfi verset sem feltétlenül itt kell elszavaltatnunk a gyerekkel.  Ha csak nem akarjuk , hogy az alapvető vegetatív funkcióit összekapcsolja más tevékenységekkel, és esetleg  később "eszközként" használja ellenünk.
  • Pelenka macera helyett bugyipelenka - A szobatisztaság gyakorlásának idején sokat segíthet a bugyipelenka ,..." ami még pelenka , de már kisnadrág":). ...13 év távlatából tudom mondani, hogy még mindig ez a legjobb .

A szobatisztaság kialakulását közvetve segítő fejlesztő tevékenységek

Mivel a szobatisztaság kialakulását az idegrendszer irányítja, -közvetve (!)- az idegrendszert erősítő fejlesztő gyakorlatokkal megtámogathatjuk a folyamatot. Az idegrendszert és az egyensúlyozó /vesztibuláris/ rendszert fejlesztő mozgásos játékok a következők lehetnek:

  • trambulin
  • billenőpad, libikóka
  • Ayres tölcsér (készségfejlesztő játszóházakban, fejlesztő központokban  bárki számára hozzáférhető)
  • roller, bicikli
  • hinta – mindenféle hinta, de különösen hatékony a plafonba akasztható csepp alakú hinta. A vesztibuláris rendszert fejlesztő funkcióján  túl lélekgyógyító hatással is bír, formája és mozgása révén az anyaméhben eltölt időszakba ringatja vissza a gyermeket.

Dr Freud szerint :

 

 FreudA pszichoanalizis fejlődéselmélete szerint az 1-3 éves kor közötti időszak az anális szakasz. A végbélnyílás zónájának működése kerül a középpontba. A szobatisztaság ebben az időszakban alakul ki a gyerekeknél. A széklet visszatartása és kellő időben való elengedése a saját test feletti kontroll kialakulásának fontos mozzanata. Nem megfelelő szülői hozzáállás következtében aktív és passzív ellenállás alakulhat ki a gyermekben, vagy szándékosan mellőzi a kijelölt időpontokat és helyeket a székletürítés során, vagy megtartani, visszatartani próbálja székletét, vizeletét. Mindezek a későbbiekben jelentkezhetnek egy egy jellegzetes személyiségvonásban, akár a fösvénység, túlzott rendszeretet, makaccság, kényszeres tisztaság formájában.

 A szobatisztaság - és  minden más készség elsajátításában is - a saját gyermekünk igényeiből és adottságaiból induljunk ki, soha ne azt nézzük, hogy másokhoz képest mit tud  hanem azt, hogy saját magához képest hol tart. Különösen nagy szüksége  van az értő figyelmünkre, és a támogatásunkra , hogy kijárhassa a "Kakadémia minden tagozatát" 🙂

*      *      *      *      *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük