Máris diszlexiás a gyerek? ..vagy netán csak el van tájolva?

 

diszlexia ...azt hiszem, valami furcsa ezoterikus irányzat terjed az óvodákban, szaporodnak a "látók", egyre több a jós , (nemcsak a "Jóska" ). Kétségbeesett szülők kérdezik, hogy foglalkozok-e óvodások fejlesztésével is, mert az ő gyerekük  bizony diszlexiás. Ilyenkor hülyén nézek és tátom a szám, mert hogy lehet egy óvodás gyerek diszlexiás?  Hogyan lehet egy olyan gyerek diszlexiás, akit még nem is tanítottak olvasni? Szerintem maximum csak bűbájos ráolvasással, mert a tanulást meghatározó képességek éppen az óvodáskorban, 5 és 7 éves kor között fejlődnek a legerőteljesebben.  Merész jövőbelátó képessséggel bírhat Dr Ezot Erika gyermeknevelési szakember  aki egy 5 éves gyerekre rá meri "olvasni", hogy diszlexiás... /Persze lehet, hogy csak én vagyok lemaradva - pedig Isten bizony nem áll távol tőlem a spiritualitás  -  és már a pedagógia terén is ekkora a kvantumugrás, meg a rezgésszint emelkedés, hogy ránézésre, a nyitott harmadik szemükkel megállapítják. /

A diszlexia olyan részképességzavar, amely éppen az olvasástanulással kapcsolatos. Vezető tünete , hogy az olvasási képesség elmarad attól ami az  életkor, intelligenciaszint és iskolázottság alapján elvárható lenne.  Ebből következik, hogy arra a gyerekre aki még nem is tanult olvasni nem mondhatjuk, hogy diszlexiás....a legtöbb amit mondhatunk rá, hogy diszlexia gyanús jelek fedezhetők fel nála..

Megijedünk amikor boldogan lobogtatva hozza a rajzát, hogy már rá tudta írni a nevét, csak éppen visszafelé, jobbról balra,  és talán fel is cserélte némelyik betű irányát. De megmutatta valaki is valaha neki, hogy balról jobbra haladunk az írásban , olvasásban? No ugye, hogy nem!  Magától honnan tudhatná? / Arról meg végképp nem tehet, hogy ösztönösen több érzéke van a rovásíráshoz, mint ahhoz amit majd az iskolában fognak vele tanítani 🙂 ...de ezt még most ne áruld el neki.  /

Szégyenkezünk amikor az óvodai ünnepségen a táncban minden gyerek tudja merre van a jobb , csak éppen ő az aki balra indul... De leültünk vele, hogy gyakoroljuk melyik a jobb kéz és melyik a bal, és hogyan tudja ezt a legkönnyebben megjegyezni?  És most őszintén: neked sosem kell gondolkozni, hogy most melyik másik ? Te sosem kevered, ha éppen fáradtabb vagy , netán nem arra figyelsz?

Fogjuk a fejünket, ha kedve szottyan betűket irogatni, mert ő már nemsokára iskolás lesz, de összeugrik a gyomrunk, ha meglátjuk a fordítva leírt " N, D, L " stb nagy nyomtatott betűket. Ám gondoljunk bele! Őt még nem tanította meg senki, hogy miként is kell ezeket leírni, ő csak látta és gyorsan lefényképezte a szemével, és most amikor fel akarja idézni rajzban,  még nem teljesen tisztán ugrik elő az adott betű  emlékképe, hiszen még nem volt alkalma alaposan  begyakorolni azt...

Dobjuk hát el jövőbelátó varázsgömbünket és kétes jóslatok helyett játékosan gyakoroljuk a gyerekkel merre van a jobb és a bal. Ha érdeklődik a betűk iránt mondjuk el neki, hogy írni és olvasni balról - jobbra és fentről lefelé szoktunk. És az sem árt, ha mindezek mellé sűrűn dobáljuk a kereszteket  🙂 Így biztosan nem lesz majd eltájolva, és szerény jóslatom szerint diszlexiás sem lesz...

*      *      *     *      *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük