Tedd lapátra a diszlexia rémét!…Védekezz ellene már idejekorán!

9:12 de. diszlexia, Nincs kategorizálva

 

Neked is összeugrik a gyomrod a diszlexia ( olvasási zavar) szó hallatán?  Ha tehetnéd, esetleg  még védőoltást is kérnél ellene a gyermekorvostól? Bizonyára Neked is eleged van már abból, hogy úton – útfélen riogatnak a diszlexiával, de senki nem mondja, hogy mégis  mit tegyél hogy gyermeked lehetőleg  még csak köszönőviszonyba se kerüljön az olvasási zavarral…

Mielőtt nagyon nekibúsulnál, vagy netán védősisakot adnál csemetédre, hogy megvédd a diszlexia alattomos támadása ellen, adok pár korosztály szerinti fejlesztési ötletet, hátha megtetszik valamelyik …

Diszlexia megelőző diszkont tippjeim:

Ha már a “finálét futjátok”  és nagycsoportos a gyerkőc, közvetlenül iskolakezdés előtt áll, akkor bizony nem árt kicsit “katonásabbra” venni a dolgot, és kívülről fújni, hogy “bal-jobb, bal-jobb”.  Sőt, nem elég ha fújja, tudnia is kell, hogy melyik a bal oldala és melyik a jobb. Csakhogy ezt nem is olyan könnyű elsőre megjegyezni, jobban rögzül ha begyakoroljuk…

“Anyavarrta” irányjelző  ( és diszlexiaűző) karkötők

Diszlexia megelőzés.- Tündértanoda

Igen, pontosan ezt láthatod fentebb a képen … A piros színű karkötő kerül majd a bal kézre ( mert a bal az a szív oldala, a szívecskét pedig minden gyerek pirossal rajzolja az oviban ) a kék pedig a jobb kézre. (A jobb oldalt úgy tudja könnyebben megjegyezni csemeténk, ha elmondjuk neki, hogy általában jobb kézzel írnak az emberek, és jobb kézzel fogunk kezet másokkal.)

Elkészítése:

  • Szükséged lesz kb 2 cm széles piros és kék gumiszalagra,  egyenként 15-17 cm közötti hosszúságban.  ( Attól függően , hogy gyermeked karja milyen vastag. Én 16 centi hosszú szalagokból készítettem és ebben már a varrásráhagyás is benne volt. )
  • Tetszés szerint, géppel vagy akár kézzel összevarrjuk a szalagok oldalát, és máris készen vannak az iránygyakorló karkötők.

Ha már a gyermeked karján van a karkötő, érdemes élni is a helyzettel, és úgy alakítani a játékot, illetve a közös beszélgetést, hogy lehetősége legyen  begyakorolni a  balra és jobb irányokat. (Pl : bal oldalra tedd a labdát, a fiókod jobb oldalán találod a zoknikat, oviból hazafelé jövet, vagy biciklizéskor pedig: “most jobbra, (balra) kell kanyarodnunk” stb )

5 évesnél kisebb gyermekeknél:

Mielőtt elkezdjük a bal jobb irány gyakoroltatását, fontos, hogy a testséma ismerete fejlett legyen , képes legyen eligazodni a saját testén (van fejem, nyakam, vállam, törzsem, két karom, két lábam stb…minél részletesebben tudja, annál jobb )  mert ez adja az alapot a téri tájékozódás fejlődéséhez, fejlesztéséhez.

Egészen kicsiknél:

..Engedd, hogy másszon! Sokat! Rengeteget!  A mászás a keresztező mozgások révén erőteljesen fejleszti az idegrendszert, segíti a két agyfélteke összehangolt munkáját.

Kipróbálod valamelyik otthoni fejlesztési ötletet?  Várom a véleményedet!

*      *      *      *      *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!


5 hozzászólás

  1. Szemkép Says:

    Drága Tündértanárnéni, pont a napokban egy neves pszichológus szájából azt hallottam, hogy diszlexia kialakulási hátterében az is áll, hogy a gyerekeket túl hamar (a saját érrétségükhöz képest)tanítják folyóírásra. Erről mi a véleményed?

  2. TündérTanárnéni Says:

    Köszönöm, hogy felvetetted ezt a kérdést, magam is azt vallom, hogy mindennek a kindulópontja, mércéje a gyermek. Az ő pillanatnyi fejlettségi állapota határozza meg azt, hogy honnan kezdhetjük el a fejlesztést. Valóban káros lehet, ha túl hamar, vagy egyes fejlődési szakaszokat átugorva állítjuk a gyermeket (számára) túl nagy követelmény elé. A folyóírásra visszatérve: sokan nem tudják, hogy a látszólag céltalan gyermeki firkálgatások, vagy suta kis rajzok is milyen jól előkészítik a gyermeki kezeket a későbbi írástanuláshoz.. A mozgás és a beszédfejlődés után éppen a rajzolás az a tevékenység amihez egészen korán kedvet kapnak a csöppségek, így mire iskolások lesznek, már elmondható róluk, hogy 3-4 évet edzették a kis kezeiket az írástanuláshoz. A sokat rajzoló gyerekek számára könnyebb a vonalvezetés, pontosabb a ceruzafogásuk, fejlettebb a finommotorikájuk és a szem kéz koordinációjuk is .

  3. Szemkép Says:

    A rajzolás ötlet nagyon tetszik! Azt nem lesz nehéz betartani:-)

  4. Bodor Gabriella Says:

    Kedves Tündér Tanárnéni!
    Kisfiam 6 éves volt karácsonykor.Számomra okos,érdeklődő,folyton játszik,néha alvásra is sajnálva az időt.Az óvoda véleménye egészen más,olvastam róla egy jellemzést amely szerint lusta,nem kitartó,hamar elfárad,visszahúzódó.Az tény,hogy nem szeret rajzolni,darabolni,olyan tevékenységeket folytatni amitől az óvodában ügyesnek tekintenék.Sajnos itthon sem tudom rávenni ezekre,nincs sikerélménye,hamar feladja.
    Sokfelől hallom,hogy erőltetnem kellene a rajzolást,színezést,mert ez lesz az iskolában mindennek az alapja.
    Tanácstalan vagyok,mert nem szeretnék feszültséget köztünk amiatt,hogy naponta hajszolom a papírral és ceruzával,de iskolakezdésig sincs már túl sok időnk.Mit tudok tenni?Az óvónénivel már megbeszéltem,hogy még egy évet tartsuk vissza,de félek nem lesz jelentős a változás ez idő alatt sem.
    Köszönettel B. Gabrialla

  5. TündérTanárnéni Says:

    Kedves Gabriella!

    Bízz az anyai ösztönödben,meg fogod találni melyik az a tevékenység amellyel a leginkább fejleszteni tudod gyermeked finommotorikáját ( kézügyességét, a kezek finommozgását). Az erőltetésnek én nem vagyok a híve, bizonyára megvan az oka, miért nem szeret a kisfiad rajzolni, vagdosni./Nekünk felnőtteknek sokszor eszünkbe sem jut, hogy az ő kis kezük olykor még fájhat is, vagy mérhetetlenül elfáradhat ezen tevékenységek közben…/ A kézügyességet igénylő dolgokat azért tartják nagyon fontosnak az óvónénik, mert a későbbi írástanulást készíti elő.

    Úgy gondolom az első lépés az, hogy megtaláljátok azt a kézügyességet igénylő tevékenysége,t amit ő szívesen végez. Nem az a lényeg, hogy szigorúan ceruzával és papírral gyakoroljon, hanem az, hogy használja, mozgassa azokat a kézizmokat, apró izületeket amelyek az íráshoz, rajzoláshoz is kellenek. Ez lehet apró tárgyak szedegetése ( kavics, bab, borsó, gyöngyök, “Pötyi játék” stb), gyurmázás, ( ha a hagyományossal nehéz neki, akkor lehet puha habgyurmával is) tépkedés stb.

    A rajzolás óvatosan vezesd vissza a játéktevékenységei közé, és ne rögtön a hagyományos ceruzával kezd, hanem előtte esetleg fessen ujjal majd ecsettel,rajzoljon ujjal a hóba, nyáron a homokba,a bepárásodott ablakra stb. Később megpróbálkozhattok a vastagabb filctollakkal, sőt a lemosható filctollakkal akár tükörre, üvegre is rajzolhattok ( ezt nagyon szokták élvezni a gyerekek, és felszabadítja őket a rajzolási stressz alól) Ha ezeket már örömmel és szívesen csinálja a gyerek,akkor előbújhatnak újra a ceruzák, de még mindig a vastagabb, három oldalú, gyermekkezekhez tervezettek…

    …és végül biztatásképpen: az iskolaérettségnek annyi , de annyi összetevője van,a rajzolgatás csak egy szelete a nagy egésznek, és lehet, hogy más részképességeket illetően meg éppen a Te kisfiad az,aki sokkal ügyesebb mint a társai 🙂 Ezen a területen keresztül közelítve felé – biztatva és dícsérve – a gyengébb részképességeket illetően is gyorsabban tud majd eredményt elérni.

    Üdvözlettel: TündérTanárnéni

Szólj hozzá!

A te hozzászólásod:

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Figyelem!:Türelmedet kérjük! A hozzászólások elsőként moderációs sorba kerülnek,így időbe telik amíg megjelennek az oldalunkon./Köszönjük a hozzászólásodat!/ .