A fejlesztő foglalkozás és a képességfejlesztés felesleges? Netán luxus?? Esetleg egy lehetséges életforma???

Nagy divat manapság a gyerekeket úszásra, angolra, sakkra  és táncra hordani....és ez remek dolog!  Legyen minél több gyereknek minél gyakrabban része ilyesmiben. De vajon miért nem ugyanilyen divat képességfejlesztő foglalkozásokra is járatni őket???

FejlesztőKuckó Miskolc
FejlesztőKuckó Miskolc

Tudja -e a szülő, hogy mit nyerne azzal, ha legalább a szenzitív időszakban ( 5 és 7 éves kor) között lehetővé tenné, hogy rendszeres és folyamatos fejlesztő foglalkozásokban részesüljön a gyermeke?  És tisztában van-e azzal, hogy mitől fosztja meg a saját gyermekét, ha a téves hiedelmekre, és a pletykákra hallgatva megfosztja őt ettől a lehetőségtől?

 

Micsoda?  A képességfejlesztő foglalkozások nem csak a "gyogyós" gyerekeknek valók??

Nos, a "gyogyós" gyerekek ellátására ott a gyógypedagógus. Ép értelmű, egészséges gyerekekhez képzett, (klasszikus értelemben vett ) fejlesztő pedagógus ezekhez a csemetékhez nem is nyúlhat, mert nem az ő kompetenciája. A fejlesztő pedagógus első számú feladata a tanulási zavarok és a diszlexia megelőzése, az iskolára előkészítés és a tehetséggondozás - erre pedig az egészséges, ép eszű gyerekeknek is nagy szükségük lenne, hogy erős alapokkal kezdhessék a tanulást, az iskolát.

Igen, tudom én is hogy régebben, úgy a 70-es, 80-as években azokat a gyerekeket hordták külön foglalkozásokra akiknek "volt egy kis beütése", és ezt körüllengte a szégyenkezés is.   Velük gyógypedagógus, méghozzá rendszerint a logopédus foglalkozott....Selypít vagy lökött?  Egyre ment... Akkortájt még .... A szóhasználatommal nem szeretnék senkit megbántani, azt próbálom szavakkal lefesteni ami a téves hiedelem miatt a szülők fejében van, és amit a köznyelv ajkán napi szinten hallani ha a képességfejlesztés szóba kerül.   Tovább fokozza a káoszt a szülők fejében, hogy egyre több gyógypedagógus  választja a fejlesztő pedagógia irányt ( mert valljuk be, mégiscsak könnyebb ép eszű gyerekekkel foglalkozni, mint sérültekkel).  Én személy szerint jobban örülnék neki, ha megmaradnának azon a területen amit hivatásként felvállaltak -  hiszen nagy szükség van rájuk a sérült gyerekek esetében-  nekünk,  klasszikus értelemben vett fejlesztő pedagógusoknak pedig meghagynák az ép értelmű gyerekek képességfejlesztését, és iskolára előkészítését.....de ez csak az én nézőpontom. Hozzám Miskolcon a FejlesztőKuckóba és online a TündérTanodámba a tudatos anyukák hozzák el a gyerekeiket, akik tudják hogy gyermekük jövője a képességeikben rejlik, és azon dolgozom, hogy még többen hozzájussanak ehhez a lehetőséghez...

 

Képességfejlesztő foglalkozások - fejlődést segítő foglalkozások

A képességfejlesztő foglalkozások lényege, hogy a spontán érésnek indult készségek és képességek legteljesebb kibontakoztatásához teremtsük meg a lehető legjobb tárgyi és pszichés feltételeket.  Ez nálam Miskolcon a FejlesztőKuckóban úgy történik, hogy a gyermek aktuális képességi szintjének megfelelő fejlesztőjátékokat, játékos feladatlapokat teszek elé.  Csak megkínálom vele, nem erőltetek semmit.  Ha elfogadja, onnan megyünk tovább a következő lépcsőfokra.  A foglalkozás első perce dönti el, hogy mi fog történni a második percben, a második perc határozza meg, hogy mi lesz a harmadik percben, és így tovább....  Na és a pszichés feltételek!  Bevallom nekem ez a kedvencem, nagy gondot fordítok a tanítványaim lelkére, nyugalmára és arra, hogy stresszmentesen és felszabadultan érezzék magukat nálam. Beburkolom őket egy gyengéd, elfogadó, biztató és empatikus légkörbe, maximálisan rájuk hangolódom. Az egészséges, ép értelmű gyerekeknél nagyon hamar megcsillan az is, hogy mi az ő erősségük személy szerint, és máris indulhat a tehetséggondozás is.

Pedagógusi hitvallásom hogy :
"Foglalkozzunk meleg, sugárzó szeretettel a gyermekekkel, s akkor ők csodákra képesek.” /Fromm/

 

A képességfejlesztő foglalkozások egyik nyeresége - erős alapokat kap a tanuláshoz, rendesen felkészül az iskolára, védelmet kap a tanulási zavarok és a diszlexia ellen :

 

A tanuláshoz szükséges alapkészségek 5 és 7 éves kor között fejlődnek a legintenzívebben.  Ha máskor nem is, de ebben az időszakban jó lenne ha minél több gyereknek folyamatos és rendszeres fejlesztő foglalkozásokban lehetne része. A megfelelően kifejlődött, megerősített készségek olyan alapot adnak a gyermeknek  - és ezt a lányom példáján keresztül tapasztalatból mondom - ami az egyetemi felvételiig is segíti őt!  Gondolj csak bele!  Annak a gyereknek akinek erősebbek a képességei, jobbak a jegyei, jobban és könnyebben tanul, pályaválasztásnál többféle lehetősége van iskolát és szakot választani, később pedig szélesebb körből választhat magának munkahelyet is. Az élete, a jövője múlik rajta!  És gondolom senkinek nem a segédmunka a  vágyott opció.....Lehet legyinteni a fejlesztő foglalkozásokra, de érdemes-e elmenni a lehetőség mellett??

 

A képességfejlesztő foglalkozások másik nyeresége -   megtanul önállóan tanulni:

 

Nincs annál elkeserítőbb és nyomorúságosabb helyzet, mint amikor a szülőnek minden nap, a fárasztó munka után még le kell ülni a gyerek mellé a könyvek felett kínlódni, mert egyedül nem hogy tanulni, de még ott maradni sem képes a lecke mellett.  A fejlesztő foglalkozásokra járó gyerekeknél spontán kialakul a feladattudat és feladattartás, hiszen náluk az kondicionálódik, hogy feladatokat megoldani, az valami játékos, és izgalmas dolog, amit sikerélmény kísér, és ez nagyszerű érzés.
Lányom így emlékszik vissza erre a kezdeti időszakra:

" Anya fejlesztőpedagógusként pont az óvodáskori gyermekekre specializálódva alaposan felkészített az iskolára, nyáron délutánonként sokszor oldatott meg velem feladatokat. Nem bántam, mert sokat színezhettem, és élveztem azt, hogy sikerül jól megoldani. Amikor meguntam abbahagytam. Édesanyámnak a rajtam történő szakmai gyakorlása segített végül abban, hogy tudjak önállóan tanulni. Már kisiskolásként sem kaptam többé segítséget a tanulásban otthon, nincs olyan emlékem, hogy velem a szüleimnek le kellett volna ülni tanulni. Voltak osztálytársaim akikkel rendszeresen tanultak otthon, felső tagozatosként külön tanárhoz járatták őket, mert egyedül nem ment nekik..."

 

A képességfejlesztő foglalkozások még egy nyeresége- örömmel fog tudni tanulni:

 

Bizony!  Mert az igazi tanulás nem az amit most még annak gondolsz. Nem az a kínkeserves, magolós, szenvedős, fejfájdító tevékenység amit elől a gyermeked menekül, és ami elől te is menekültél annak idején....amire rossz visszagondolni és fujj az egész..... A könyvek felett küszködés nem egyenlő a tanulással ...  de erről majd egy másik bejegyzésben.

*     *     *     *     *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!

*      *     *     *     *

Ha miskolci, vagy Miskolc környéki vagy, személyesen is tudok segíteni neked gyermeked fejlesztésében, iskolára való előkészítésében. Várlak szeretettel a miskolci FejlesztőKuckóban! Bejelentkezés: 06-70-256-9595 vagy info@tundertanoda.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük